Sådan foregår det, når en sag bliver sendt til inkasso

Har du en kunde, der er bagud med betalingen, er du måske interesseret i at finde ud af, hvordan du skal gribe det an, hvis du overvejer at sende sagen til inkasso. Der er nemlig nogle regler, du skal overholde, for at det er muligt. I vores lille guide kan du læse om noget af det, du skal være opmærksom på. Vi har skrevet guiden i samarbejde med inkassofirmaet Debtia. De har stor erfaring med at hjælpe erhvervskunder med at få deres penge tilbage. Faktisk har de hjulpet mere end 10.000 erhvervskunder. 

Husk at rykke for beløbet 

Hvis du har sendt en faktura, men ikke har fået betalingen, er det en god ide, at du starter med at rykke for pengene. Vedkommende kan jo have glemt det. Har du sendt adskillige rykkere uden at få pengene, skal du sende et sidste brev, hvor du skriver, ar du skal have pengene inden en bestemt frist, ellers bliver sagen sendt videre til inkasso. 

Få et fair inkassofirma til at hjælpe dig

Hvis din kunde ikke reagerer på varslet om at blive sendt til inkasso, skal du kontakte et inkassofirma, der kan hjælpe dig derfra. Det kan være svært at holde hovedet koldt, hvis du selv skal håndtere sagen. Derudover er der nogle regler, du skal sørge for at overholde. Det kan altså på alle måder betale sig, at du har nogle, der kender branchen, der kan hjælpe dig. 

Hos Debtia har de godt styr på, hvordan de skal håndtere de forskellige skyldnere. Det er nemlig ikke alle skyldnere, der reagerer ens på at blive sendt til inkasso. Nogle bliver kede af det eller skamfulde, andre bliver vrede, mens andre igen er ligeglade. Det kræver vidt forskellige tilgange at håndtere de forskellige skyldnere, så du kan få dine penge tilbage fra dem. Det kan et professionelt firma hjælpe dig med.